5-dagars, etapp 5, 2004

På etapp 1-4 hade jag haft placeringarna: 73, 44, 22, 92. Alltså hade jag inte gått särskilt bra, förutom på etapp 3 i Skatås. Jag hade alltså ingen tätplacering. Det var nästan 3 km till start denna femte etapp. Man gick förbi en golfbana på väg till start. Det var ändå lite kul för jag hade flera andra dalalöpare ganska nära mig i startlistan för dagens jaktstart.

När jag blir uppropad och framsläppt i startfållan blir man grymt taggad som vanligt. 25 sekunder före mig startade Johan Winterås, och det var på honom mitt sikte var inställt vid starten. Sen var det även två andra som startade mellan oss, så det var ganska tätt. Jag behövde alltså inte läsa kartan alltför mycket, utan kunde gå på de andras ryggar i början.




 Sträckan till ettan börjar med att ta sig ut på stora stigen, och springa där ett tag. Sen hoppas nerför några höga branter, och springa lite myr. En trevlig sträcka med andra ord. Och vid ettan är jag ikapp Winterås. Vi blir en grupp på några personer, så vi kan hålla bra fart genom skogen.

Banan fortsätter med en hel del myrlöpning, vilket jag gillar väldigt mycket. Till kontroll 4 blir det riktigt blött, när vi ska ut till en ”skogsö” i en stor myr. Fram till femman är jag fortfarande tillsammans med flera andra löpare, och vid kontroll fem stämplar vi 6 löpare inom 16 sekunder.



Mot kontroll 6 väljer klungan ett högervägval, där vi får springa en bit på stigen. Vid stenarna springer vi in, och får sedan böka runt lite i grönområdet för att hitta kontroller. Och vissa ur klungan får leta lite längre. Jag stämplar 16 sek före nästkommande löpare vid kontrollen. Härligt! Jag vet att dom andra inte springer fortare än mig. Det enda jag behöver göra är att springa rätt.



Det går bra, men vid kontroll 10 kommer det någon annan löpare i min klass och stämplar strax efter mig. Jag blir då tvungen att rycka ifrån honom, för att undvika att allt skulle avgöras i en spurt. Så till kontroll 11 och 12 springer jag fort, och har (igen) vid sista kontrollen en lucka på 16 sekunder till honom. Jag kan då springa i mål utan att behöva spurta allt vad jag har.

Jag slutar på plats 13 på dagens etapp, efter misstag på ca 1 minut. Nöjd

Kommentarer
Postat av: J..

Grattis :) Det gick ju bra ändå..

2009-01-07 @ 15:34:47
URL: http://jantra.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha, fan va du springer då! ;D



& jaaa, jag ska binda fast honom! bra idé :D moahahahaha! :D (rapporterar hur det går sen)

2009-01-07 @ 20:41:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0